Sunday, March 22, 2009

PERUMAHAN DAN ANDA : Tips Kepada Pembeli Rumah http://www.kpkt.gov.my/artikel/perumahan/index1.html

PERUMAHAN DAN ANDA : Tips Kepada Pembeli Rumah


Siri 1 : KPKT Sebagai Fasilitator dan Tempat Mengadu
Melalui ruangan ini, adalah diharapkan bakal pembeli rumah lebih memahami hak dan peranan mereka serta dapat membuat pertimbangan yang betul sebelum membuat keputusan untuk membeli rumah.
Rencana ini ditulis berdasarkan kepada aduan-aduan yang diterima oleh Kementerian. Jenis-jenis aduan disenaraikan seperti di Jadual di bawah. Tujuan siri rencana ini ditulis adalah untuk memberi panduan kepada pembeli rumah. Tumpuan penulisan dalam siri ini hanyalah kepada peringkat permohonan lesen sehinggalah pengeluaran Sijil Layak Menduduki (CFO). Skop penulisan ini akan menyentuh empat pihak yang memainkan peranan penting dalam pembinaan perumahan iaitu;

peranan dan batasan tanggungjawab Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan dalam sektor perumahan;
peranan dan tanggungjawab Pihak Berkuasa Tempatan (PBT);
peranan dan tanggungjawab pemaju; dan
hak dan peranan pembeli.
Berdasarkan aduan yang diterima Kementerian, menunjukkan orang ramai tidak memahami atau keliru berkaitan dengan peranan KPKT dalam bidang perumahan. Mereka menganggap semua perkara berkaitan perumahan terletak di bawah bidang kuasa Kementerian ini. Anggapan ini ternyata tidak tepat. Dalam tahun 1998, Kementerian ini menerima 1,135 aduan yang dikategorikan kepada 13 jenis. Daripada jumlah tersebut, 1,121 aduan adalah berkaitan pelanggaran Surat Perjanjian Jual Beli. Di bawah disenaraikan 13 jenis aduan serta pihak-pihak yang berkaitan sebagai panduan pembeli mengemukakan aduan berdasarkan masalah yang dihadapi.

Bil. Jenis aduan Tempat mengadu
1. Kecacatan mutu kerja
sebelum mendapat CFO
selepas mendapat CFO



Pemaju, PBT dan KPKT
Pihak Berkuasa Tempatan (PBT), KPKT dan Kementerian Tanah dan Pembangunan Koperasi selepas menerima hakmilik strata.

2. Gantirugi di atas kelewatan penyerahan pemilikan kosong Pemaju dan KPKT
3. Bayaran
perkhidmatan
bayaran pasti (cukai, kadaran dan caj-caj)
bayaran kenaikan harga rumah



pemaju dan KPKT
pemaju dan PBT
KPKT

4. Lambat/tidak keluar Sijil Layak Menduduki (CFO)
Tidak memohon/ Belum mendapat CFO
CFO lambat dikeluarkan


Pemaju dan KPKT
PBT

5. Kelewatan menyerah rumah
kemajuan projek lambat
tempoh lewat 24/36 bulan
projek terbengkalai



Pemaju dan KPKT
Pemaju dan KPKT
Pemaju dan KPKT

6. Faedah atas bayaran Pemaju dan KPKT
7. Penyelewengan pelan/ Surat Perjanjian Jual Beli (SPJB) Pemaju dan KPKT


8. Perkhidmatan
Penyelenggaraan perkhidmatan (pemilikan kosong sebelum diambil alih oleh PBT) seperti :
sampah, pembersihan parit awam, pemotongan rumput
Kemudahan bersama selepas diambil alih oleh PBT
sampah, kebersihan, lampu
kolam oxidasi
bekalan air, elektrik, paip gas dan penyaluran telefon seperti ditetapkan dalam SPJB
keperluan bomba (pili air dan party wall)



KPKT



PBT








Jabatan Perkhidmatan Pembetungan (JPP)
Agensi-agensi berkenaan.
Jabatan Bomba dan Penyelamat (JBP)

9. Penipuan
Lesen dan Permit palsu syarikat menjual tanpa ada projek, lesen dan jualan bertindih



KPKT dan Polis

10. Cagaran/Hakmilik
hakmilik berasingan belum atau gagal menyerah dokumen hakmilik strata
cagaran belum tebus oleh pemaju
hakmilik berasingan bangunan pecahbahagi - pemaju gagal memohon hakmilik strata



pemaju, Pejabat Tanah dan KPKT
pemaju dan KPKT
KPKT dan Kementerian Tanah dan Pembangunan Koperasi (KTPK)

11. Infrastruktur Pemaju, PBT dan KPKT

12. Melanggar Akta/Peraturan Pemaju Perumahan
pemaju tiada lesen
pemaju tiada permit
kesalahan iklan
SPJB berbeza
SPJB lambat ditandatangani selepas 10% deposit dikutip
Kutip yuran tempahan




KPKT



13. Pertanyaan dan lain-lain KPKT


Semua aduan di atas adalah berkaitan dengan kontrak atau perjanjian yang diadakan di antara pemaju dengan pembeli kecuali aduan nombor 12. Oleh kerana masalah ini berkaitan dengan perjanjian maka peranan Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan adalah lebih kepada pemudahcara. Di mana Kementerian akan memanggil penjual (pemaju) dan pembeli berbincang untuk menyelesaikan masalah yang dihadapi. Sekiranya kedua-dua pihak gagal mencapai persetujuan, Kementerian akan menasihatkan kedua-dua pihak merujuk kepada undang-undang bagi mengadili masalah tersebut. Bagi aduan nombor 12, Kementerian akan mengambil tindakan ke atas pemaju berdasarkan peruntukan dalam Akta Pemaju Perumahan (Kawalan dan Pelesenan) 1966 dan Peraturan Pemaju Perumahan (Kawalan dan Pelesenan) 1989.

Jenis perumahan dikelaskan kepada dua iaitu;

tanah dan bangunan (landed property) iaitu rumah teres satu atau dua tingkat, rumah bandar, rumah berkembar, banglo; dan
bangunan dan pecahbahagian iaitu rumah pangsa, pangsapuri dan kondominium.
Di dalam bidang perumahan, KPKT bertanggungjawab terhadap kedua-dua jenis perumahan di atas yang dikuatkuasakan di bawah Akta Pemaju Perumahan (Kawalan dan Pelesenan) 1966 dan Peraturan Pemaju Perumahan (Kawalan dan Pelesenan) 1989. Walau bagaimanapun, KPKT tidak mempunyai kuasa ke atas kedua-dua jenis perumahan di atas yang dibina oleh badan-badan koperasi dan agensi-agensi Kerajaan Negeri seperti Perbadanan Kemajuan Kerajaan Negeri dan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur kerana agensi ini tidak tertakluk kepada Akta dan Peraturan Pemaju Perumahan. KPKT juga tidak mempunyai kuasa ke atas pembinaan bangunan komersial, ‘service apartment atau service kondominium’ dan rumah kedai (shophouses).
Sekiranya pembeli membeli rumah yang dibina oleh agensi Kerajaan Negeri atau badan koperasi dan menghadapi masalah mereka perlu merujuk kepada agensi kerajaan negeri atau badan koperasi yang berkaitan. Ataupun merujuk kepada Kerajaan Negeri iaitu Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri atau Jabatan Pembangunan Koperasi.

Dalam urusan perumahan KPKT bertanggungjawab;

merancang pembangunan perumahan,
pengeluaran lesen, permit, iklan dan jualan kepada pemaju perumahan,
menjalankan mengawalselia dan menguatkuasakan Akta dan Peraturan Pemaju Perumahan.
Dengan kata lain, KPKT berkuasa untuk mengambil tindakan ke atas pemaju yang tidak mematuhi Akta dan Peraturan Pemaju Perumahan tetapi tidak termasuk pemaju Agensi Kerajaan Negeri dan badan-badan koperasi.
Selepas surat perjanjian jual beli ditandatangani kuasa KPKT untuk campur tangan sekiranya timbul masalah di antara penjual dan pembeli adalah terhad. Dalam hal ini, KPKT boleh memainkan peranan sebagai orang tengah menasihat kedua-dua pihak menyelesaikan masalah mereka tetapi jika penyelesaian gagal dicapai kedua-dua pihak berhak membawa kes mereka ke mahkamah untuk diadili. Ini kerana kedua-dua pihak telah menandatangani perjanjian atau kontrak yang kata putus hanya boleh diputuskan oleh mahkamah.

Bersambung siri 2. Siri ke dua akan membicarakan peranan dan batasan Kementerian
http://www.kpkt.gov.my/artikel/perumahan/index1.html

No comments:

Post a Comment